Håndtering af stressramte medarbejder

13. september 2018 Eva Meiling Arbejde og ansættelse

Som arbejdsgiver er det dit ansvar, at dine ansatte trives. Det betyder også, at hvis en af medarbejderne bliver ramt af stress og derfor sygemeldt, så er det arbejdsgivers ansvar at gribe ind og være med til, at medarbejderen hjælpes på en rigtig og ordentlig måde.

Det handler for eksempel om at gå i dialog med medarbejderen tidligt i forløbet, tilbyde hjælp og løbende vurdere situationen. Både for den ramte medarbejders skyld og for virksomhedens skyld.

DIALOG OG PROFESSIONEL HJÆLP
Det er din pligt som arbejdsgiver at reagere med det samme, hvis en af dine medarbejdere bliver sygemeldt med stress. Hvis der gribes ind hurtigt og korrekt, er der større chance for, at medarbejderen kan genoptage arbejdet.

Det betyder, at du er forpligtet til indkalde medarbejderen til en samtale senest fire uger efter første sygedag. Her er det vigtigt at få talt om, hvornår og hvordan medarbejderen eventuelt kan vende tilbage til arbejdet – selvfølgelig hvor der tages højde for, at det ikke skal virke som et yderligere pres på den sygemeldtes skuldre, da det blot vil kunne forværre situationen.

Derudover er det vigtigt at tale med medarbejderen om, hvad det er, der har haft betydning for og ledt op til sygemeldingen. Hvis det for eksempel er organisatoriske forhold, kan det være, de kan forbedres, så der kan forebygges mod, at flere bliver ramt af stress.

Det vil yderligere være en stor hjælp – hvis muligheden er der – at tilbyde medarbejderen professionel hjælp. Det kunne fx være en psykolog med erfaring inden for stress. En sundhedsforsikring hos enten medarbejderen eller virksomheden vil være en hjælp, og ellers er kommunen i mange tilfælde også i stand til at yde hjælp.

LÆNGERE SYGEMELDING
Hvis medarbejderen er sygemeldt længere end 14 dage og medarbejderen er funktionær, så har du mulighed for at bede om en varighedserklæring fra medarbejderen, hvor en læge eller specialist vurderer, hvor længe sygdomsforløbet forventes at vare, samt hvilke tiltag der kan gøres brug af, for at medarbejderen helt eller delvist kan genoptage arbejdet.

Der er ingen faste regler for, hvor længe arbejdspladsen skal vente på, at en medarbejder vender tilbage. Det er derfor nødvendigt at lave en løbende og individuel vurdering af den enkelte medarbejders sygdomsforløb. Der kan som sagt skæves mod mængden eller indholdet af arbejdsopgaver, så de kan lægges om, så medarbejderen langsomt kan forsøge at vende tilbage.

Står man i den situation, at en medarbejders sygdom begynder at gå ud over virksomhedens drift, kan en sidste udvej være opsigelse af vedkommende. Her er det yderst vigtigt at være opmærksom på de mange forskelligartede regler der gælder for medarbejdere, afhængig af medarbejderens beskæftigelse og foreningsforhold. Det vil her være en god idé at tage en advokat på råd.

Har du flere spørgsmål, eller står du selv i en situation med en stressramt og sygdomsmeldt medarbejder, så kontakt Fair Advokater for yderligere råd, hjælp og vejledning.



Diskussion