Hvor meget har chefen lov til at kigge over din digitale skulder?

17. oktober 2017

Hvor meget privatliv har man egentlig ret til på sin arbejdsplads, er det store spørgsmål i vores digitale tidsalder. Har chefen for eksempel lov til at tjekke dine arbejdsmail og med hvilken begrundelse?

Der er her to lidt modstående hensyn, som der begge skal tages højde for. På den ene side skal medarbejderen selvfølgelig ikke føle sig kontrolleret i tide og utide. Det handler om medarbejderens integritet, og det indgyder ikke ligefrem nogen god, tillidsfuld stemning, hvis man konstant føler sig kigget over skulderen. Tværtimod kan det virke meget krænkende.

Omvendt skal arbejdsgiver have lov til at holde en vis form for kontrol med, hvordan arbejdsgangen er i virksomheden, så der for eksempel er mulighed for fejlfinding og lignende.

PERSONDATALOVEN OG USAGLIG KONTROL

Udgangspunktet er, at arbejdsgiver er berettiget til at føre en nødvendig form for kontrolforanstaltninger, men kun i en grad, som har det formål at sikre arbejdets almindelige gang. Det må bare ikke være til en ulempe for medarbejderne.

Derudover er medarbejderne beskyttet af persondataloven. Det vil sige, at arbejdsgiver skal have en saglig begrundelse, hvis e-mails, telefonopkald, internetsøgninger eller lignende bliver registreret. Det samme gælder også arbejdsmails.

Der kan være undtagelser til at arbejdsgiver har brug for at indsamle information om, hvad der for eksempel foregår i virksomhedens edb-system. Men så skal medarbejderne på forhånd have besked om det, og der skal som sagt være en saglig begrundelse; for eksempel fejlfinding. Hovedreglen er alligevel her, at arbejdsgiver ikke må læse mails, der er markeret som private.

PERSONALEPOLITIK

Der kan være arbejdspladser, som har en personalepolitik – som du får udleveret samtidig med dine ansættelsesforhold – der eksempelvis foreskriver, at man ikke må sende private e-mails fra sin arbejdskonto.

I et sådan eksempel er arbejdsgiver på sin vis undskyldt, hvis han med en saglig begrundelse foretager indsamling af mails og på den baggrund for adgang til privat indhold, som egentlig ikke burde være der i første omgang.

 

Har du flere spørgsmål, eller er du for eksempel i tvivl om, hvad der kan betragtes som en saglig grund til at foretage indsamling af information, så kontakt Fair Advokater for yderligere information, hjælp og vejledning.



Diskussion