Kom godt fra start med din nye virksomhed

19. september 2017

I et tidligere afsnit blev det behandlet, hvad man skulle gøre og tage stilling til, når idéen til en virksomhed skulle føres ud i livet. Det handlede om forberedelse, udarbejdelsen af en forretningsplan, og hvordan finansieringen skulle foregå.

Når der er styr på alle de forberedende aspekter omkring ens nye virksomhed, og idéen på papiret efterhånden er kommet til live, er der lige endnu et par detaljer, som det er godt at have fuldstændig styr på.

Som det allerførste, så skal virksomheden registreres i CVR-registeret. Det er din virksomheds form for CPR-nummer, som skal bruges, når der skal indbetales skat og angives moms. Det er først, når du har et CVR-nummer, at du kan komme ordentligt i gang, og virksomheden kan anvendes overfor omverdenen.

HVORDAN MED MOMS?

Senest 8 dage inden virksomheder starter op, skal man have angivet til SKAT, om man skal moms-registreres, eller om man er lønsumsafgiftspligtig.

Ens virksomhed skal momsregistreres, hvis ens årlige omsætning overstiger 50.000kr. Derefter tillægges alle priser 25% i moms.

I nogen brancher skal ens virksomhed i stedet angives som lønsumsafgiftspligtig. Det gælder blandt andet finans- og sundhedssektoren. Her skal lønudgiften i virksomheden overstige 80.000kr. årligt. Er du i tvivl om, hvordan din virksomhed skal angives, så spørg.

Afhængig af virksomhedens størrelse i forhold til omsætning, er der forskellige frister for, hvornår momsen skal afregnes og betales. Har din virksomhed en årsomsætning på over 20 mio. kr., skal momsen afregnes hvert kvartal.

Er den årlige omsætning på under 20mio. kr., skal momsen afregnes månedligt og angives senest d. 25 i den efterfølgende måned.

FÅ STYR PÅ SKAT

Som virksomhedsejer skal man holde styr på lønninger, tillæg og lignende – og man skal også huske at betale SKAT. Arbejdsmarkedsbidrag og A-skat skal betales den 10. i måneden efter lønnen er blevet udbetalt til din medarbejder.

Løber dine udgifter til AM-bidrag op på over 250.000 kr. og A-skatter over 1 mio.kr., skal der i stedet betales den sidste bankdag i den måned, hvor indkomsten er blevet indtjent.

Det er vigtigt, at betale til tiden, da du ellers kan blive pålagt kortere betalingsfrister eller gebyrer.

Det er faktisk muligt at få en medarbejder fra SKAT ud i virksomheden – gratis – et par måneder efter opstart, som kan gennemgå regler og papirarbejde, så man er sikker på, at alt kører, som det skal.

 

Har du flere spørgsmål omkring moms, registrering eller de forskellige skatteregler, så kontakt Fair Advokater for yderligere råd, hjælp og vejledning.



Diskussion