Ny datalov rammer virksomheders e-mailmarkedsføring

6. april 2018

Den nye persondataforordning, der træder i kraft den 25. maj i år i hele EU, har fået en del omtale med sig på vejen. Det gælder både, hvordan firmaer må indsamle og opbevare data, hvorvidt brugerne skal have viden heromkring, og hvordan data kan slettes igen. Men lovgivningen rammer også for eksempel virksomheder, der benytter sig af e-mailmarkedsføring.

Den nye forordning giver nemlig skærpede krav til både samtykke og oplysningspligt, fordi der med forordningen også træder en ny databeskyttelseslov i kraft. Derfor er det vigtigt som virksomhed at kende til de to nye regelsæt og samtidig være skarp på reglerne i markedsføringsloven.

 

SPØRG OM LOV

Tidligere har det været okay, hvis man i stedet for aktivt at bede folk om at tilvælge reklamemails og lignende, så skulle de aktivt fravælge dem. Det vil sige, at virksomheden godt måtte have en boks, der allerede var afkrydset på forhånd, og folk derfor selv aktivt skulle fjerne krydset for ikke at modtage markedsførings e-mails.

Det må virksomhederne ikke længere. Fra nu af skal samtykket gives frivilligt og specifikt, det skal være klart for modtageren, at de er ved at give samtykke, og sproget skal være enkelt og ligetil at forstå. Det skal altså fra nu af være et aktivt tilvalg, hvis man som virksomhed skal overholde de nye regler.

 

TYDELIGHED OM OPLYSNINGER

Fremover er det også et krav, at virksomhederne skal oplyse klart og tydeligt for brugerne, hvordan de opbevarer og behandler oplysninger fra de personer, der giver samtykke. Det gælder for eksempel oplysninger som navn, adresse og e-mailadresse.

 

DOKUMENTATION

Fordi reglerne er skærpet, er der også skærpede krav til dokumentation for, at de bliver overholdt. Det vil for eksempel sige, at en virksomhed skal være i stand til at bevise, at de har indhentet frivilligt og aktivt samtykke fra en person.

Det er derfor vigtigt, at virksomhederne har eksempelvis en logfil i deres nyhedsbrevssystem, som registrerer dato, tidspunkt og IP-adresse, for hver ny tilmelder via en online formular. På samme måde skal man også kunne registrere de personer, der afmelder sig igen.

Det er ligeledes vigtigt, at det er nemt og gebyrfrit for modtagerne at trække deres samtykke tilbage.

 

Hvis du har flere spørgsmål til, hvad et samtykke dækker over, hvad du som virksomhed skal være opmærksom på eller lignende, så kontakt Fair Advokater for yderligere råd, hjælp og vejledning.



Diskussion