Ny markedsføringslov på vej

14. august 2017

Der er tidligere i år blevet vedtaget en ny markedsføringslov, som trådte i kraft d. 1 juli 2017. Endnu en gang er ændringerne blevet vedtaget, for at gøre det lettere og mere overskueligt for dansk lovgivning at høre ind under de fælles EU-reguleringer. Samtidig er de nye lovkrav tilpasset den teknologiske udvikling, der har skabt nye og flere muligheder inden for digital kommunikation.

Yderligere står der på Erhvervsministeriets side at den nye lovgivning skal sikre bedre rammer for forbrugerne og være med til at forbedre virksomhedernes konkurrencevilkår. Herunder nævnes nogle af ændringerne.

MARKEDSFØRING PÅ SOCIALE MEDIER OG MAIL

De nye regler skal være med til at skabe gennemsigtighed for både virksomheder og forbrugere om hvilke særlige rettigheder og forpligtelser, der gælder, når man markedsfører sine varer på sociale medier så som Facebook, eller hvis man benytter sig af, at fx kendte bloggere anbefaler ens produkter.

Derudover bliver kravene for brug af markedsføring ved hjælp af e-mail gjort mere lempelige. De nye krav gør det lettere for virksomhederne at sende reklamer for produkter ud via mail.

Hvis en forbruger har købt produkter inden for en bestemt kategori og herefter har sagt ja til og accepteret yderligere reklame, står det virksomhederne frit for at sende reklamer inden for samme produktkategori.

LÅNEMARKEDET BLIVER MERE GENNEMSIGTIGT

Det skal gøres mere overskueligt for forbrugeren at vide og finde ud af, hvordan hvert enkelte konkrete lån er udformet.

Der bliver ligeledes fjernet unødvendig dobbeltregulering i forbindelse med de nationale krav, der ellers har været til, hvordan butikkernes skiltning omkring generelle priser på lån skulle udføres.

Flere krav der er fulgt med den nye markedsføringslov er strammere lovgivning omkring skjult reklame, skærpede krav for den såkaldt gode markedsføringsskik, som også omhandler de forskellige vildlednings bestemmelser.

 

 

Har du flere spørgsmål til, hvilke lovkrav den nye lovgivning fører med sig, hvordan det påvirker din virksomhed eller ageren som forbruger, så kontakt Fair Advokater for yderligere råd, hjælp og vejledning.



Diskussion